Knekkebrød

Ingredienser:

  • 3,5 dl mel (jeg bruker bokhvetemel. Du kan bruke rugmel eller spelt om du tåler gluten). 

  • 1 ts havsalt

  • 7,5 - 8 dl vann (komme an på type havregryn og frø. Deigen skal være tynn, men du skal klare å bre den utover). 

  • 2 dl solsikkefrø

  • 1,5 dl sesam frø

  • 1,5 dl knuste linfrø

  • 3,5 dl havregryn

  • (Om du ikke har alt, kan du ta ta for eks. litt ekstra havregryn, hakka nøtter eller mer av andre frø, så forholdet blir det samme). 

Slik  gjør du:

Bland alt sammen i en bolle. Du kan ha havsalt i deigen, men jeg synes det gir god smak og spre det over deigen før jeg setter de til steking. Finn fram 3 stekebrett. Bre ut deigen på bakepapir med en slikkepott, slik at det blir et tynt lag. Lag firkanter med en tynn kniv eller pizza deler. Stek i 30 min på varmluft i 180 grader. Deretter åpner du døren litt og steker de med åpen dør 30 min til. Om de ikke er helt sprø, tar jeg de opp og lager firkanter og setter de litt til inn på lav varme til de er sprø. 

Jeg oppbevarer de på kjøkkenbenken i en brødboks og synes de smaker veldig godt. Disse er veldig gode med hummus pålegg, urter og grønnsaker (se oppskrift under hummus på min hjemmeside). 

Tips: Noen ganger har jeg litt hakka nøtter, kanel og kardemomme i før å gjøre de litt annerledes. Noen ganger ulikt urtekrydder og noen ganger paprika og chili krydder. Noen ganger bruker jeg gurkemeie, som er et vidunder krydder for å få litt farge og gurkemeie effekt. 

Kontaktskjema

Kristin Fjeldstad

Mail: kristin@balanserthelse.no

Telefon: 979 70 927

  • Hvit Instagram Ikon
  • Hvit Facebook Ikon

© 2020 Balansert Helse