Favorittkuler

Her kommer oppskrift på mine favoritt sjokolade kuler. Jeg lager de året rundt og har delt denne oppskriften med mange og jeg lager de alltid i desember. De smaker godt og inneholder dessuten mange gode byggeklosser for kroppen

 

Rå kakao kuler:

  • 2 store ss kakao (gjerne rå, kjøpt helsekost)

  • 2 ss honning

  • 4 dl usalta cashewnøtter (kan kjøpes løsvekt grønt og godt Hamar).

  • 4 ss kokos masse

  • En klype havsalt

  • Ca 8 dadler

  • 1/2 ts vanilje pulver (kan sløyfes)

 

Ha nøtter i en kjøkkenmaskin med knivblad og kjør til det blir nesten til mel. Deretter tar du i det andre og kjører det helt til det er en litt seig masse som klebes sammen. Er det for tørt, ha i ekstra daddel. (Kjøkken maskin m knivblad, kan kjøpes billig for eks. Elkjøp og kan brukes til mye). Rull de til små kulene i kokosmasse. Kan fryses og spises med en gang. De er best litt kalde.

 

Kakao inneholder masse antioksidanter. Noen studier har vist at kakao kan senke risikoen for diabetes type 2 og senke blodtrykket. Mange snakker om kakaobønnens innhold av plantestoff kalt flavonoider. Flavonoider er kjent for sin antioksidantkraft og for mange andre helsefremmende effekter.

Kontaktskjema

Kristin Fjeldstad

Mail: kristin@balanserthelse.no

Telefon: 979 70 927

  • Hvit Instagram Ikon
  • Hvit Facebook Ikon

© 2020 Balansert Helse