Ingredienser

Standard havregrøt:

  • 1 dl havregryn

  • 2 dl veske (Jeg blander vann og melk. Jeg er glad i havremelk). 

  • En krum havsalt

  • Du kan evt. bruke litt mindre havregryn og koke inn frø som sesam før, solsikke frø eller gresskarkjerner. Bløtlegger du havregryn og frø over natten eller litt i forkant, tas de lettere opp i magen. 

Mine varianter: 

  • 1 dl havregryn

  • 1,5 dl havremelk

  • 2 ss kokosmelk (bruk gjerne kremen)

  • Krum havsalt

  • Litt vanilje pulver

Tilbehør synes jeg er godt med blåbær, bananer, honning, kakao nibs og kanel. Evt. en lite ts cocosa fett (fås kjøpt helsekost. Den er god på smak. Omkring 90 prosent av fettet består av smarte mettede fettsyrer, de som kalles mellom lange fettkjeder. Det finnes en del studier som viser at denne fett kilden er god for oss. Kjøp den kaldpressede varianten om du skal ha den som tilbehør). Denne grøten setter en herlig, mild og søt kokos smak. 

Tilbehør: 

Jeg bruker å legge fryste bær i bunn og heller over den varme grøten.  Da tiner bærene litt selv. Jeg er glad i kanel og litt honning og bruker ofte en ts cocosa fett. Ellers er jeg glad i som tilbehør på grøten: bananer, kokos flak, kakao nips (100 % kakao i fast form du får kjøpt helsekost) og ulike typer av nøtter. 

Tips: 

Finn din egen havregrøt. Gjør det enkelt og bruk det du har hjemme. 

Hvorfor spise havregrøt: 

I tillegg til proteiner, inneholder havregrøt omega 6, en rekke viktige vitaminer og mineraler, blant annet jern, sink, magnesium og vitamin B og fiber. Kroppen bruker litt tid på å fordøye havregryn og derfor mindre blodsukkerpåvirkning. Det er også mettende. Noen studier viser at havre senker kolesterolet, og spesielt det farlige LDL kolesterolet. Havre er glutenfritt, men er de veldig følsom kan du kjøpe glutenfri havre. Da har man ikke blandet dette med annet mel i produksjonen. 

Havregrøt.jpg